בודפשט - מלכת הדנובה


בודפשט שוכנת בליבה של אירופה, במחצית הדרך אל הרי אורל, ומן הצד השני מחצית הדרך אל האוקיינוס האטלנטי. בירת הונגריה היא מהיפות שבערי אירופה. העיר בת אלפיים השנים מצויה על שתי גדות נהר הדנובה. שני חלקיה בודה ופשט אוחדו בשנת 1873 לעיר בודפשט והיא בירת הונגריה.העיר שוכנת לרגלי ההרים הקרפטיים ובאמצעה זורם הנהר הדנובה שמחלק את העיר לגדה המערבית המשופעת בגבעות ולגדה המזרחית המישורית. את נהר הדנובה חוצים תשעה גשרים שהמפורסם ביניהם הוא גשר השלשלאות הראשון שחיבר בין שתי הערים בודה  ופשט.

טיסה לבודפשט אורכת כ – 3 שעות. 18 טיסות ישירות ממריאות בכל שבוע מתל אביב לבודפשט. הטיסות לבודפשט נוחתות בשדה התעופה פריהגי הממוקם כ-24 ק"מ דרומיתת מזרחית לעיר. בודפשט היא יעד מבוקש לתיירים ישראלים.



Booking.com




עושר תרבותי, היסטורי וארכיטקטוני יש לבודפשט להציע. בודפשט היא עיר אחת אבל מורכבת משתיים: בודה ופשט, שני עולמות שונים ובתווך נהר הדנובה הגדול, עורך החיים של אירופה כבר אלפי שנים. מערכת של גשרים מחברת בין שני חלקי העיר. כל גשר אחד שונה מרעהו וכולם כל כך יפים.

בודה, השוכנת על הגבעות, היא מקום משכנם של הארמונות. כדאי להקדיש יום לעניין, להגיע אל גבעת המצודה Varhgy ולטייל בארמון המלך, במצודת הדייגים, ובכנסיית מתיאס. ופשט הבנויה על רמה שטוחה מהצד השני.

בין שני חלקי העיר, בלב הנהר, שוכן האי מארגיט שנקרא על שם הנסיכה מורגין, בתו של המלך בלה הרביעי, שחיה במנזר באי עד מותה. האי הירוק נמצא בין גשר מארגיט לגשר ארפאד והוא משמש בעיקר כפארק לספורט ולנופש לתושבי בודפשט ולתיירים.






בצד המערבי משתרעת בודה, עיר הבירה ההיסטורית של הונגריה. מה רואים כאן? את הארמון המלכותי שמולו פסל הנשר, מגינה של הונגריה;על הגבעה נבנה ארמון המלוכה שבנייתו החלה בשנת 1300 אחרי הספירה, ובמשך הזמן נוספו, ותוקנו אגפים שונים עד למאה שעברה. במלחמת העולם השנייה, הארמון נשרף לחלוטין. בחצר הארמון נמצא פסלו שלל המצביא יאנוש סאבוי בשטח הארמון שתי חצרות גדולות ובאמצעו שער האריות. לצידו של שער האריות באר מקושטת בפסל המתאר את המלך מתיאס כצייד. הפסלים הרבים בחצר ארמון המלוכה בנויים בסגנונות ומחומרים שונים, פסלים אשר עומדים במבחן הזמן ורבים מעריכים את יופיים גם היום.  המוזיאון היהודי שבו התגלו שרידים של בית כנסת מהמאה ה 16; את מצודת הדייגים בעלת שבעת הצריחים שנבנתה בסוף המאה ה 19 ובראשה מסעדה; את כנסיית מתיאס בסגנון הבארוק שבחודשי הקיץ נערכים בה מדי יום שישי קונצרטים ואת הגלריה הלאומי שמציגה את יצירותיהם של אומנים מקומיים החל בימי הביניים. כנסייה זו נקראה על שמו של המלך מטיאס. את המגדל הגבוה בנה המלך מטאיס ב- 1470 וניתן להבחין בכנסייה בסגנונות שונים מתקופות שונות מאחר והכנסייה שופצה פעמים רבות במשך מאות השנים בהן היא קיימת. הכנסיה שוחזרה בסגנון גותי מקורי בה נבנתה מאות שנים לפני כן וניתן לראות את הציורים שעל קירות הכנסייה אותם צייר הצייר ברטלן סזקלי. נקודת התצפית בגבעת גלארט המתנשאת לגובה 140 מטר היא נקודת תצפית מדהימה על העיר בודפשט. המצודה נמצאת בגבעת גלרט Gellert hegy, שפסגתה מתנשאת כ- 140 מטר מעל העיר. גלרט היה הבישוף שהביא להונגריה את הנצרות בפקודת המלך ההונגרי הראשון אישטוואן. מי שמתקשה בטיפוס יכול להגיע באוטובוס מרחבת המצודה Citadella שנבנתה על ידי האסורטים. ברחבת המצודה תמצאו דוכני מזכרות. הגברים מוזמנים למרחצאות רודש שממוקמות סביב לגבעה, שהן למעשה חמאם תורכי שבו בריכות מים לוהטות וחדרי אדים. בצד המזרחי של הדנובה נמצאת פשט בה החיים שוקקים. האוניברסיטה; בניין האופרה המדהים, מהמבנים היפים באירופה שמצופה שיש מוזהב; לילה באופרה של בודפשט היא חוויה מרגשת ומדהימה. לאופרה מגיעים תושבי בודפשט בבגדי חג. סיורים בבניין האופרה נערכים מדי יום בשעות 15"00 ו- 16:000 ויוצאים מהכניסה הימנית של הבניין.
 בניין הפרלמנט המפואר המזכיר את חזותו של הבניין הלונדוני . וקניות למשל במדרחוב ואצי אוצה שבו מבחר המותגים הבינלאומיים. כמובן אוכל, שלל מסעדות נהדרות עם המטעמים ההונגריים. בניין הפרמלנט המפואר  של הונגריה הוא מהיפים והמרשימים באירופה. בנייתו החלה ב- 1885 והסתיימה ב- 1902. בית  הפרלמנט שוכן בחלקה המערבי של כיכר קושוט הסמוכה לנהר הדנובה.

בזיליקת סטפן הקדוש היא הכנסייה הדולה בבודפשט המאכלסת עד 5000 איש וכולם נוהרים אליה בימי החג.

מצודת הדייגים - חומה ציורית ובה שבעה צריחים לבנים. בסמוך למצודת הדייגים, ניצבת כנסיית מתיאש המפוארת, הקרויה על שם המלך מתיאש קורווינס. בכיכר המצויה בחזית הכנסייה, ניצב עמוד דבר בארוקי. ממערב לעמוד ניצב פסלל ברונזה של הגנרל ההונגרי אנדרס והחביב בעיקר על סטודנטים הנוהגים להגיע אליו לפני מבחנים כסגולה בדוקה להצלחה בבחינות.

לינה בבודפשט
כדאי לבחור את אחד המלונות המפוארים שנמצאים ממש על גדת הדנובה וצופים לעבר גבעת הטירה. המיקום שלהם הוא גם נקודת התחלה טובה לטיול רגלי בעיר.

Booking.com



מלון מומלץ בבודפשט :

מלון בוהם ארט (Bohem Art Hotel) - ששוכן בלב בודפשט (Budapest) - משלב בין סגנון צעיר לבין אווירה שלל גלריה לאמנות, ומציג עבודות של אמנים הונגריים צעירים. במלון גישה חופשית לאינטרנט אלחוטי.

המלון ממוקם במרחק של 50 מטר בלבד מנהר הדנובה (Danube River) ומרחוב הקניות ואצ'י אוטקה (Vaci utca). בסביבת המלון תוכלו למצוא אינספור מסעדות, בתי קפה וברים.

להזמנה מלון בוהם ארט בבודפשט 



בילויים בבודפשט
בעיר יש מספר מרחצאות של מים חמים כשהמפורסמים בהם הם אלה שבמלון גלרט. ביקור בעיר אינו מושלם בלי בילוי באחד מהמרחצאות, הפרטיים או הציבוריים. חיי הלילה כוללים גם קונצרטים. לצעירים מומלץ אזור כיכר פרנץ ליסט שבו נמצאים מועדונים, בארים ומסעדות פופולריות.

קניות בבודפשט
אפשר למצוא בבודפשט את בתי הכלבו הגדולים של אירופה. שם אפשר למצוא מותגי יוקרה לצד מותגים עממיים. עבודות פורצלן, קרמיקה, רקמה, עבודות יד שונות וגם פפריקה הם דברים שכדאי לקנות.

ואחרי כל הטיולים והסיורים בבודפשט ניתן להירגע בספא שהוא מומלץ



מדובר במלון ספא מיוחד במינו, השוכן באי מרגרט
  Grand hotel Margitsziget המפואר שהוקם ב- 1873. צמוד לגרנד מעבר לגינה, ניצב מלון טיפולי בן תשע קומות. במרחצאות החמים הפועלים בו מטפלים בהידרותרפיה,, ב- 14 סוגי עיסויים וכן בטיפולי חמצן, באמבטיות רפואיות ובעזרת אינהלציות מיוחדות. בין היתר, בנו במקום מערת מלח לחולי אסתמה ולסובלים מאלרגריות שונות. המערה, בנוי הממלח שהובא מישראל מים המלח ומגושי מלח שהוצאו ממערות מלח עתיקות בפולין, ומגיעים אליה מטפלים מכל רחבי המדינה.

לצד הבריכות ניצב ברז נחושת גדול, ממנו מוזגים המטפלים מים המדיפים ריח גופרית חריף, שמייחסים להם סגולות בריאותיות נפלאות.
להזמנת המלון גרנד הוטל 










מרחצאות סצ'ייני Szecheny Bath שנבנו ב- 1913 באי מרגרט נחשבים כיום בין אתרי המרחץ הגדולים באירופה והם  מוקפים בטבעת ארמונות בסגנון ניאו-בארוקי.
הביקור במרחצאות סצ'ייני הוא חוויה מהממת, הכניסה במדרגות השיש ונכנסים לאולם הקבלה הגדול, המקושט בפסלים ובחלונות בסגנון ארט-נובו. עוברים במסדרונות ארוכים שבצדם האחד דלתות עץ עם פיתוחים ובצדם האחר חלונות ומרפסות המשקיפות על חצר ענקית מרוצפת ובה מספר בריכות גדולות שמכילים ריכוזים שונים של גפרית ומינרלים בטמפרטורות שונות. במבנים מסביב יש חדרי טיפול אישיים בריכות מיוחדות וסאונות חמות, קרות ויבשות.



באיזור בודפשט יש המון מה לראות ולחוות מהעיירות ההונגריות בסביבה :

סנטאנדרה Snentendre - עיירה ציורית כ 20 קילומטר צפונית לבודפשט., נוסדה בידי פליטים סלאווים ויוונים.  מלבד שיטוט בסמטאות הצבעוניות מומלךץ לבקר במוזיאון המרציפן המצוי בסמוך לכיכר הראשית .

אסטרגום Estergom - עיירה הנמצאת כ 67 קילומטר מבודפשט כשעה ורבע נסיעה. במקום זה שוכנת הכנסייה  הגדולה במדינה המכונה הוותיקן של הונגריה, שנבננתה כהעתק של כנסיית סן פטרוס ברומא.

סקשרפהרבאר Szekesfehervar - העיירה נחשבת לעתיקה בהונגריה. הבזיליקה, שהוקמה במאה ה- 10, הפכה לסמל המלכות ההונגרית, ובה הוכתרו ונקברו עשרות ממלכי הונגריה. בסמוך לעיירה מצוי אגם ולנסה - פינה מושלמתת לפיקניק.

וספרם Vezprem - עיירה השוכנת על מדרון גבעה תלולה, מזמנת נופים נפלאים וסמטאות עתיקות. מכאן אפשר להגיע  אל בלתונפורד, השוכנת על גדות אגם בלתון, ובה מומלץ ללון.

בלתונפורד - עיירה כידועה כאתר של מעיינות מרפא. שירותי התיירות לאורך האגם הם שחייה, סקי מים ושאר פעילויות נופש. טיהאני מצויה על מעין חצי אי, הבולט אל תוך אגם בלתון, והיא נחשבת למקום היפה ביותר לאורך האגם.. ניתן לערוך מספר טיולי טבע קצרים וקלילים בסביבות העיר.

באדאצ'וני Badacsony שוכנת על גבעות בזלת, וידועה כאזור גידול של כרמים ליין, וסביבותיה מזמנות שבילי טיול נהדרים ואפשרויות ביקור ביקבי האזור.

קסטהיי Keszthely בעיירה כדאי לבקר בארמון המרשים של משפחת פשטטיץ' העשירה, שנבנה בשנת 1745, וכיום  הוא משמש כמוזיאון.


איך אפשר לסיים את הטיול בלי לטעום מהגולש ההונגרי המפורסם :




ידוע לרוב בשם "גולש," מרק פופלרי שמקורו בהונגריה. הגולש מכיל נתחי בשר בקר, תפוחי אדמה, ירקות, בתוספת שפע של פפריקה ותבלינים. למה זה מדהים: המנה שעשויה מבקר מאוד  לבבית, ביתית וחמה.

ולסיום קינוח הוגנרי :





עוגת ספוג עם חמאה ושוקולד, בציפוי קרמל מגובשמצחופה בקצוות באגוזים. למה זה מדהים: יצירה של קונדיטור ההונגרי יוזף Dobos, dobostorta  ונשאר פופולרי מאוד ברחבי הארץ.





Save on your hotel - www.hotelscombined.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה