צפון תאילנד


תאילנד ארץ אקזוטית בעלת נופים מרהיבים, תרבות חדשה, נופים ססגוניים ופולחנים שונים. טיול בתאילנד בכלל ובצפון תאילנד בפרט, מפגיש עם תרבות שונה ומיוחדת בעלת היסטוריה ארוכת שנים ולמודת תהפוכות. בצפון תאילנד פוגשים את תושבי שבטי ההרים ולומדים על המסורת המיוחדת להם מחד והתערבות הממשל בחייהם מאידך. הצפון הוא ארץ רחוק, שונה ומיוחד.


שבטי ההרים
המפגש עם תושבי השבטים בתאילנד הוא מפגש מרתק עם תרבות וסגנון חיים שאינם נמצאים בערים הגדולות. בתאילנד קיימים שישה שבטים עיקריים וכל שבט מוחלק לתתי שבטים ולכל אחד צורת לבוש שונה, צורת מגורים שונה ולעתים אף אמונות שונות.

כיום תושבי השבטים נחשבים כתושבי תאילנד לכל דבר ובשנים האחרונות אף נעשו מאמצים לשנות חלק מהרגלי החיים שלהם על מנת להתאימם לחוקים התאילנדיים.

שבט הקארן
שבט הקארן הגיע לתאילנד במאה ה- 17 והתמקם באזורים המערביים של הצפון. הכפרים של הקארן מאכלסים כ 25 בתים בממוצע. בכל בית גרים ההורים עם ילדיהם הרווקים ולעתים גם הבת הנשואה ובני משפחתה. בני השבט מאמינים ברוחות וראש הכפר הוא איש הדת הראשי המכהן בעזרת זקני השבט, חלק מהשבט המיר את דתם לנצרות.

שבט הלאהו
שבט הלאהו מתחלק לשתי קבוצות הלאהו השחור ובתוכו שלוש תתי קבוצות והלאהו הצהוב. בני השבט ידועים במיומנויות הצייד שלהם. בכפרים תמצאו בין 15 ל- 30 בתים על עמודים ובכל בית חיים ההורים עם הילדים הלא נשואים. הלאהו מאמינים בנפש, ברוחות הבית וברוחות הטבע, בראשם עומד גורו שבחרו והוא גם ראש הכפר.

שבט המונג
שבט זה נחלק לשתי קבוצות, המונג הכחול והמונג הלבן. הכפרים של בני המונג הכחול ממוקמים על ההרים הגבוהים. דרומית לדוי אינטנון עד לגבול עם בורמה. הם השבטים הקרובים ביותר לצ'יאנג מאי. בני השבט מאמינים במספר רוחות ונשמות ולכל כפר יש מכשף שמגרש את הרוחות הרעות ומרפא את החולים.

שבט ליסו
מקור שבט זה הוא יונאן שבדרום סין והוא מתחלק לשש קבוצות, אך לא כולן נדדו לתאילנד. רוב כפרי ליסו נמצאים באזור צ'יאנג דאו, פאי ופראו. הכפרים של בני הליסו שונים זה מזה. חלק מהבתים בנויים על הקרקע וחלקם על עמודים. משפחות עם בנים נשואים גרים לעתים קרובות ביחד. הליסו ידועים בחריצותם ומעל לכל כפר של הליסו נמצא מקדש לרוחות השומרות על תושבי הכפר.

שבט אקה
מקור שבט זה הוא ביונאן שבדרום סין והם הגיעו לתאילנד רק במאה ה- 20. ניתן למצוא את כפרי השבט לאורך הגבול עם בורמה. אך רובם המכריע נמצא באזור צ'אנג ראי. בכניסה לכל כפר נמצא שער הרוחות הבנוי מעץ מגולף, השער מעוטר באברי רבייה גבריים ונשיים ואמור לתחום בין הממלכה של הרוחות הטובות ובני השבט לבין הרוחות הרעות. לרוחות אבות מקום חשוב ובבתים נמצאים מקדשים לרוחות הללו. בראש הכפר עומדים זקן הכפר ומנהיג הכפר ומעליהם כהן הדת.

שבט יאהו
מוצא השבט בסין. הם נדדו ללאוס וברחו לצפון תאילנד. רוב כפרי השבט ממוקמים בצ'אנג ראי וחלקם קטן בפרובינציית נאן. בתיהם בנויים בדרך כלל על הקרקע ובהם גרים בני המשפחה המורחבת כולל הבנים הנשואים. בני השבט נחשבים חכמים וסוחרים מיומנים. הם מאמינים ברוחות ובעיקר ברוחות האבות. בנות השבט ידועות ביכולת האריגה והרקמה המרשימה שלהן.

שבט הפדונג
שבט זה ידוע גם כשבט ארוכות הצוואר והוא תת שבט של שבט הקארן הגדול יותר. בנות השבט מוצגות לראווה במספר כפרים לאורך הגבול. כבר בגיל חמש מתחילים ללפף את סביב צווארן של הבנות, סליל מתכת כבד שלוחץ על השכמות ומותח את הצוואר. המסורת מספרת כי שורשי המנהג נעוצים בחלומו של ראש השבט, שראה כי נמר חודר לכפר ונושך את הבנות בצוואר, וכדי להגן עליהן, כרכו סביב הצוואר את סליל המתכת.

אזורים מומלצים למלונות בבנגקוק





 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה