משולש הזהב פורטוגל

משולש הזהב : אשטוריל - קשקאיש - סינטרה

אשטוריל וקשקאיש Estorill, Cascais שימשו בעבר כאתר מקלט למלכים בגלות אך עם השנים נותרה הנוסטלגיה בספרי ההיסטוריה והן הפכו לעיירות קייט מטופחות, סביבן מגרשי גולף, מרכזי קניות משובחים לצד שווקים מסורתיים, כפרים שלווים ומזג אוויר נוח מאוד לאורך השנה. המיקום: על חוף האוקיינוס האטלנטי, מצפון לריביירה של ליסבון.




סינטרה Sintra נחשבת לבירת הקיץ של הריביירה. מיקומה על גבעות הצופות לאוקיינוס האטלנטי. כאן אפשר לבקר בארמונות מצועצעים כמו Pena, במוזיאונים ובגלריות.

נסיעה באוטובוס בין קשקאיש לסינטרה,דרך אזורים מעוטרים בוילות מפוארות, באחוזות ובארמונות. המסלול עובר מול נוף פנורמי יפהפה של האוקיינוס האטלנטי עד הכיכר הקטנה של סינטרה.

מגיעים מתחנת הרכבת החדישה של ליסבון אוריינטה, אפשר להגיע ברכבת פרברים לסינטרה ב- 50 דקות נסיעה. מתחנת קאיש דה סודרה בליסבון יוצאת בכל 15 דקות רכבת פרברים לאשטוריל וקשקאיש כ- 30 דקות נסיעה.





Booking.com




אטרקציות תיירות בפורטוגל 

ליסבון - חובה לטייל ברבעים Alfama ו- Alto Bairo העיר העתיקה, ואי אפשר לפסוח על אקספו סיטי, ובמרכז האושנריו המרתק, המכיל כמעט את כל בעלי החיים הימיים. לידו רכבל לצפייה על העיר ובסמוך לו התחנה המרכזיתת המודרנית, בעיצוב האדריכל קלאטראווה, שגשר שלו נבנה במבואות ירושלים. רובע בל-אם במערב ליסבון היה אזור של יורדי ים והוא מפורסם במגדל ששימש מגדלור עם פסל מריה מגנת הדייגים.

עיירת החוף קשקאיש Cascais צמודה יחסית לבל-אם ושעה נסיעה מערבה מליסבון וקרובות אליה אשטוריאל Estoriale וסינטרה Sintraa עיירות נופש יוקרתיות.

אובידוש Obidos היא עיירה ציורית מוקפת חומה, 40 דקות נסיעה צפונית לליסבון. אלף אנשים חיים בה בין החומות ומיליון תיירים מגיעים לשם בשנה, כדי לראות את הבתים הקטנים, הצימרים המלון היוקרתי במצודה, החנויות למזכרות והנוף הקסום.

קואימברה - עיר אוניברסיטאית השוכנת על גדת הנהר Mondego, כשעה וחצי נסיעה צפונה מליסבון. בעבר היתה העיר מעוז האינקוויזציה ובכיכר העיר מול מנזר סנטה קרוז, ליד המזרקה ומוכרת הערמונים העלו על המוקד נוצרים חדשיםם שנחשדו בקיום מצוות היהדות. מומלץ לבקר בקמפוס וספריית האוניברסיטה.

פורטו Oporto, כשלוש שעות נסיעה צפונה מליסבון, היא העיר השנייה בגודלה ובחשיבותה בפורטוגל ומולד הייין. בין שני חלקיה מחברים שני גשרי ברזל שתוכננו על ידי המהנדס אייפל. העיר בנויה על שפך נהר דואו, כשעל גדתו האחת בתי דייגים לצד שגרירויות מפוארות, ובגדה השנייה, כפר דייגים בשם Gaya, בו שוכנים יקבין יין הפורט. במקום יש מוזיאון לתולדות יין הפורט.

בלמונטה - עיירה הררית חוץ מהסיפור היהודי המרתק, יש באזור ספורט חורף. אקדמיה לגולף ושיט קיאקים בנהר הסמוך. אפשר לישון ב Pousada de Belmontee מנזר שהוסב למלון מפואר.

אוורה Evora מדרום מזרח לליסבון, היא עיר מוקפת בחומה ששווה ביקור. אטרקציות עיקריות מקדש רומי; כנסיית סן פרנסיס עם האורגן העתיק בפורטוגל; כנסיית הרחמים היפהפיה; האוניברסיטה העתיקה; רובע יהודי וקפלה דוז אושוסס שבכנסיית סן פרנסיסקו שכל קירותיה מכוסים ב- 5000 גולגלות ועצמות.

אל גארווה Algarve חופה הדרומי של פורטוגל שמברכזו העיר פארו Faro שוכן כ- 300 ק"מ מליסבון, דומה לאילת  וערי נופש שלחופי ימים, עם מסעדות דגים, מוכרי מזכרות, מרינה ומזג אוויר נעים.


בדרום פורטוגל לאגוש Lagos שלחוף האוקיינוס האטלנטי, בעבר כפר דייגים מוקף חומה להגנה מפיראטים, וכיום שוק  עבדים וסלעים צהובים יפהפיים בתוך הים, מוקד משיכה לתיירים.

יהדות בפורטוגל 

במשך 300 שנה שלטה האינקוויזציה הנוצרית קתולית בפורטוגל. רבים מהפורטוגלים העכשוויים, הנושאים שמות של פרחים, עצים, מקצועות, ערים ועוד, מייחסים את מוצאם ליהודים. מעטים מהאנוסים המשיכו לשמור את מצוות היהדות בסתר, במשך דורות. סיפור מדהים על קהילת אנוסים כזו מעוגן בעיירה בלמונטה בצפון פורטוגל. בתחילת שנות התשעים התגיירה בצוותא כל הקהילה, כיום מתנוסס בבלמונטה בית כנסת חדש המהווה מרכז לחיים יהודיים גלויים ולאחרונה נחנכו בעיירה מוזיאון ומרכז תרבות יהודי.

בית כנסת אחד בלבד, מהמאה ה- 15, נותר בשלמותו בעיירה טומאר, 140 ק"מ צפונית מזזרחית לליסבון.המקום ששימש מרתף יין,שוקם והוכרז כמבנה היסטורי.על קירותיו כתובות בעברית.

בקשטלודה-וידה CastelodeVide יש עד היום רובע יהודי אבל אין קהילה פעילה. בין סמטאות מפותלות ומדרונות קשים להליכה, במבואה של דירת מגורים השייכת למועצה המקומית, עובדות רוקמות תחרה. בחדר הסמוך ישש מקום תפילה נוצרי ומאחוריו נסתר בית הכנסת מהמאה ה- 16 עם ארון קודש, שבו בסיכון עצמי, קיימה המשפחה מצוות יהודיות.

בתי כנסת מודרניים מצויים בעיר פורטו ובליסבון

נזארה כפר דייגים בפורטוגל 


נזארה Nazare היא עיירה קטנה השוכנת על חוף האוקיינוס האטלנטי במרכז פורטוגל. בזכות קו החוף שלה, מסורת חזקה בת מאות שנים והעובדה שהיא באמצע הדרך, בין הערים הגדולות ביותר ליסבון ופורטו, משמרת נזארה את האופי שלל כפר הדייגים: חוף רחצה, נמל דייג לא עמוק ושורת מסעדות דגים.



בנאזרה אוכלים בעיקר סרדינים שמגישים אותם מטוגנים או לאחר שיובשו על רשתות גדולות בשמש. מדובר במעדן  פשוט, זול וטעים להפליא.



Save on your hotel - www.hotelscombined.com

תגובה 1: