טיסות ופקקת ורידים

ככל שהטיסה ארוכה יותר, הישיבה וחוסר התנועה ממושכים יותר, גדל הסיכון לתסמונת פקקת הורידים.

פקקת ורידים DVT יכולה לגרום לשתי תופעות: היווצרות קרישי דם ברגלליים ובמקרים קיצוניים להתנתקות והיסחפות של קריש דם, אחד או יותר, מן הרגליים לריאות. קרישי הדם מתגבשים בעיקר בוורידי הירך, השוק או באגן בגלל זרימת דם לקויה שנגרמת מישיבה ממושכת. היסחפות של קריש לריאות עלול לסכן חיים.

הסיכון ל DVT גדול במיוחד גם בקרב הטסים טיסות קצרות אך מרובות במהלך החודש. כנראה משום שבמהלך הטיסה הקצרה נוצרים קרישים שלא יגרמו לנזק או לסימנים, אך ימשיכו להתפתח ולגדול בטיסה הבאה, בטרם חלף פרק הזמן הדרוש לקרישים להתמוסס באופן טבעי. אפשר לגלות את קיומם של הקרישים הזעירים באמצעות בדיקות דם או אולטראסאונד. הבדיקות, וכן ייעוץ ממומחה להמטולוגיה או לקרישות יתר בדם מומלצים לטסים לעתים קרובות.

הסיכון עולה ככל שעולה הגיל: מאחד למאה אלף מתחת לגיל 20, דרך אחד לחמשת אאלפים מעל גיל 40, כשבעשור השמיני לחיים השכיחות מגיעה לאחד למאה. וככל שגורמי הסיכון רבים יותר, הסיכון גדל יותר.

משקל יתר נחשב לגורם סיכון משמעותי במיוחד, משום שבעלי משקל עודף מתקשים להידחק למושבי המטוס ונמצאים פחות בתנועה. הסיכון ל DVT גדול יותר בטיסה מאשר כשיושבים מול מחשב, במכונית או ברכבת בגלל דלילות החמצן בגובהי הטיסה שמשפיעה לרעה על קרישות הדם. רמת החמצן בדם במהלך הטיסה יכולה להגיע ל 70% בלבד. לחות האוויר בתא הנוסעים נמוכה מאוד ומגיעה ל 10% בלבד. כשלחות האוויר נמוכה נוזלי הגוף מתנדפים במהירות גדולה יותר וגדל הסיכון להתייבשות, שמעלה את סמיכות הדם ומעודדת קרישות יתר. גם אלכוהול מעורר התייבשות משום שהואמ פחית את אחוז הנוזלים בדם לכן מומלץ לוותר על אלכוהול בטיסה.

גבוהים אתם בסיכון בטיסות הסיכון קשור למרחב הרגליים הזעום במושב המטוס, שמכווץ את הגבוהים בצורה משמעותית, ומאט את זרימת הדם ברגליים ארוכות. נמוכים הרגליים קצרות מתנדנדות ואינן מגיעות לרצפת המטוס, נלחצות השוקיים למסגרת הכיסא וגם זה מאט ופוגע בזרימת הדם.

אז איך נמנעים מ DVT ?
ללבוש בגדים רפויים שלא ילחצו על כלי הדם, ושיהיה נוח להתנועע בהם, לקום מדי שעתיים ולהסתובב כחמש דקות, או להניע את הרגלליים תוך כדי ישיבה כדי להזרים דם. עוד מומלץ לגרוב גרביים אלסטיים שלוחצים על הורידים ומכריחים את דם לזרום כלפי מעלה, בחזרה ללב ולריאות. יש גם מכשירים שמניעים את הרגליים ומזרימים דם תוך כדי הישיבה.
לטסים לעתים קרובות, ובמיוחד למי שיש יותר מגורם סיכון אחד, מומלץ לקבל ממומחה לקרישת דם לגבי מידת הסיכון ל DVT ולקבל מרשם לתרופה במידת הצורך .




טיסה נעימה !



הדקה ה 90 | אל על | גוליבר תיירות | איסתא | וואלה טורס | נופש ישיר

הדקה ה 90

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה